SOSU STV søger censorer – se om det er noget for dig

SOSU STV er jævnligt på udkig efter censorer til vores uddannelser. Det gælder både i forhold til vores grundforløbsprøve og de afsluttende prøver på hovedforløbs-uddannelserne.

Som censor er du med til at sikre elevernes retssikkerhed, samt at skabe en god og tryg stemning, så eleverne får de bedste forudsætninger for at klare sig godt til prøverne.

Som censor skal du opfylde følgende krav:

• Godt kendskab til uddannelsens forudsætninger og mål
  • Arbejder indenfor fagområdet og samarbejder i hverdagen med færdiguddannede indenfor det uddannelsesområde, hvor du skal være censor (man kan være censor i op til et år efter man er stoppet indenfor området)
  • Overordnet kendskab til den obligatoriske litteratur på uddannelsen
  • Minimum 5 års relevant praksiserfaring efter endt uddannelse
  • Gerne anbefaling fra nuværende nærmeste leder, uddannelseskonsulent el. lign.
  • Har sat sig ind i kravene ift. censoropgaven (Eksamensbekendtgørelsen på erhvervsuddannelser)
  • Møder velforberedt op til eksaminationen
  • Uddannelsesniveau for censorer på GF2 SOSU: Minimum en social- og sundhedsassistentuddannelse
  • Uddannelsesniveau for social- og sundhedshjælperuddannelsen: Minimum en social- og sundhedsassistentuddannelse
  • Uddannelsesniveau for censorer på social- og sundhedsassistentuddannelsen: Mellemlang videregående sundhedsfaglig uddannelse
  • Uddannelsesniveau for censorer på GF2 PA Minimum en pædagogisk assistentuddannelse
  • Uddannelsesniveau for censorer på den pædagogiske assistentuddannelse: Pædagoguddannelse

Det kan du forvente af SOSU STV

SOSU STV vurderer din ansøgning, og bliver du godkendt, så sender vi en bekræftelse på, at du er optaget i skolens censorkorps. Du vil desuden blive tilbudt en samtale med en uddannelsesleder ift. censoropgaven.

SOSU STV afsender cirka 3 uger før prøveafholdelse

• Henvisning til aktuel bekendtgørelse
  • Rammer for kørselsgodtgørelse
  • Løninformationer og skema til lønafregning
  • Dato, tid og sted for censoropgaven

SOSU STV afsender cirka 1 uge før prøveafholdelse

• Prøvemateriale fra underviser
  • Prøveplan
  • Prøvebestemmelser

SOSU STV henviser til bekendtgørelser

SOSU STV henviser til nyttige dokumenter og link

Ønsker du at søge om at blive censor?

Vi har nu beskrevet kravene og opgaverne som censor, og hvis du kan tænke dig at blive en del af vores censorkorps på SOSU STV, skal du udfylde vores ansøgningsskema (en skrivbar wordfil) og sende din ansøgning til vores sikkermail: Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.